Adevarul.ro: Un cojoc tradiţional din Bihor a ajuns să fie copiat de celebra companie franceză Christian Dior, într-o ţinută din colecţia de toamnă 2017. Pentru a veni cu adevărat în sprijinul meşterilor populari bihoreni, o revistă de modă din România a lansat un site de unde pot fi comandate piesele originale, făcute de cojocarii români şi vândute mult mai ieftin.
Ani la rând, marile case de modă s-au inspirat din tradiţiile şi cultura altor ţări, fără să acorde credit creatorilor originali. În toamna anului trecut, un cojoc din Bihor a ajuns inspiraţie pentru Dior, fără să se amintească de unde provinde, de fapt, piesa vestimentară.
Nu lua clonă de Dior, ia cojocul de Bihor.
Între cele două creaţii vestimentare se pot observa asemănări izbitoare: ambele au pe margini blană neagră, au acelaşi model floral în partea inferioară şi aceleaşi motive de culoare roşie. Singurul detaliu la care Dior a renunţat este steagul tricolor, de pe umărul vestei de la Beiuş. Mai mult, acelaşi motiv a fost pus de Dior şi pe un alt suman. Specialiştii susţin că acest cojoc este reprezentativ pentru identitatea românească.
„Ca valoare de patrimoniu, cojoacele acestea sunt excepţionale şi ca valoare românească şi ca valoare mondială, ca proiecţie a unui mod de gândire arhaic, neolitic rămas până acuma în anumite împrejurări istorice”, a precizat muzeograful bihorean Nicolae Brânda.
Beau Monde, o revistă de modă cu 100% conţinut original românesc, a ales să ia atitudine împotriva fenomenului de a nu li se acorda credit meşterilor populari bihoreni. “Dior include în colecţia sa o vestă aproape identică cu o vestă românească din Bihor. Această vestă este vândută de Dior cu 30.000 euro, însă nici măcar o mică parte din această sumă nu se întoarce la creatorii originali”, au explicat reprezentaţii agenţiei McCann Worldroup România, dezvoltatorii campaniei de promovare.