O gară din judeţul Galaţi, monument istoric, a ajuns o ruină

Una dintre gările importante din judeţul  Galaţi, aflată pe lista monumentelor istorice, a fost abandonată de CFR, stând să se prăbuşească. Trenurile opresc din ce în ce mai rar la peron iar clădirea a ajuns o ruină.

Gara ruină este situată în satul Frumuşiţa, pe linia de cale ferată Galaţi-Bârlad. În anul 2004, din cauza scăderii traficului de călători şi mărfuri transportate, legătura feroviară Galaţi-Bârlad a fost încadrată prin hotărâre de Guvern în categoria liniilor de cale ferată „neinteroperabile”, de interes local, scrie Mediafax.

În prezent, acolo nu mai opresc decât câteva garnituri ale unei companii feroviare private.

Ca urmare, gara din Frumuşiţa a fost folosită din ce în ce mai rar, ajungând o ruină care se poate prăbuşi oricând. În ultimii 10 ani, grinzile metalice, tâmplăria şi duşumelele de lemn au fost furate iar acoperişul a căzut.



Pentru a scăpa de clădire, în urmă cu opt ani compania CFR a cerut declasarea imobilului şi anexelor prin ştergerea acestora de pe lista clădirilor monumentelor istorice.

„În anul 2010 Sucursala Regională CF Galaţi a solicitat Direcţiei Judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Naţional Galaţi declanşarea procedurii de declasare a monumentului istoric cu denumirea de Ansamblul Gării Frumuşiţa, ansamblu care cuprindea magazie cereale, magazia de mărfuri şi staţia de călători gară. Deşi, în baza constatărilor, concluziilor şi recomandărilor formulate în documentaţiile de declasare, întocmite de specialiştii autorizaţi de Ministerul Culturii şi recomandaţi de Direcţia Judeţeană pentru Cultură şi Patrimoniu Naţional Galaţi, întregul Ansamblu al Gării de la Frumuşiţa ar fi trebuit declasat, Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional-Direcţia Patrimoniu Cultural, prin adresa nr.3750/2010-MI din 27.01.2011, a aprobat declasarea numai pentru magazia de cereale şi magazia de mărfuri, declasarea staţiei de călători gară fiind respinsă”, se arată în răspunsul oferit Mediafax de reprezentanţii Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA.

Mai mult chiar, cei de la CFR spun că nu au solicitat clasarea ca monument istoric şi nici nu a avut cunoştinţă de declanşarea procedurii de clasare pentru a o contesta. Totuşi, clădirea nu a fost declasată în ultimii ani deoarece Comisia Naţională a monumentelor istorice şi Curtea de Apel Galaţi au respins demersul Regionalei CFR Galaţi.

„Noi am efectuat anul trecut un control împreună cu reprezentanţii Rergionalei CFR Galaţi. Aceştia au invocat faptul că linia ferată nu mai prezintă niciun interes pentru ei, fiind închiriată transportatorilor privaţi iar gările, de asemenea, au fost abandonate. Având statut de monument istoric, li s-a impus să respecte obligaţiile din Legea 422/2001 şi li s-a stabilit o serie de măsuri cu termene. În cazul în care nu vor fi respectate vor fi sancţionaţi cu amenzi între 5.000 şi 10.000 de lei”, a spus consilierul Direcţiei de Cultură Galaţi, Marius Mitrof.

Conform legii, proprietarul are obligaţia de a conserva şi proteja clădirea declarată monument istoric. Direcţia de Cultură le-a cerut celor de la CFR să îngrădească zona, să repare acoperişul şi să găsească soluţii pentru restaurarea gării Frumuşiţa.

Până în prezent, a fost respectată doar măsura privind protejarea spaţiului prin montarea unui gard. În paralel, proprietarul susţine că a făcut mai multe demersuri, fără succes, pe lângă Primăria comunei Frumuşiţa şi Consiliul Judeţului Galaţi pentru cedarea clădirii prin vânzare-cumpărare, închiriere, concesiune sau expropriere. Reprezentanţii CFR sunt contrazişi de primarul comunei Frumuşiţa care spune că i-a solicitat proprietarului să-i dea clădirea în administrare.



„Aş fi putut să-i dau întrebuinţare, să fac Muzeul Satului, Muzeul comunei, ar fi fost un lucru foarte bun. Puteam să mut două acolo familii, ca să nu se mai dărâme, să nu se mai degradeze. Nu am primit niciun răspuns, nu interesează pe nimeni. Nu a venit nimeni. Acum este o ruină, nu mai am ce face cu ea. Păcat de clădirea asta”, a declarat primarul comunei Frumuşiţa, Nelu Munteanu.

Soluţia a apărut la finalul anului trecut, când Direcţia de Cultură a acceptat în sfârşit cererea privind declasarea monumentului istoric.

„Consiliul Judeţean Galaţi nu a fost interesat de preluarea clădirii şi nici de finanţarea documentaţiilor şi a lucrărilor de intervenţie la obiectiv, însă Direcţia Judeţeană pentru Cultură Galaţi, prin adresa nr. 2013/06.11.2017, ne-a comunicat că va începe procedura de declasare a monumentului istoric. În prezent Sucursala Regionala CF Galaţi are în derulare proceduri de achiziţie de servicii pentru elaborarea documentaţiilor de declasare, conform precizărilor primite din partea Direcţiei Judeţene pentru Cultură Galaţi, prin adresa nr. 2013/06.11.2017”, precizează reprezentanţii CFR.

Clădirea a fost construită în anul 1895 şi a fost reabilitată jumătate de secol mai târziu, după ce fusese distrusă parţial de bombardamente, în timpul războiului mondial. În 1992, construcţia a fost declarată clădire de patrimoniu şi a fost trecută pe lista monumentelor istorice din România. A fost perioada de glorie a gării care era folosită de numeroşi călători, în special navetişti, angajaţi la combinatul siderurgic gălăţean. Ulterior, numărul călătorilor a scăzut iar clădirea a fost lăsată să se degradeze.