Tara noastra are un trecut destul de bogat in ceea ce priveste productia de automobile. Incepand cu automobilele Marta si Malaxa, dupa care cu cele realizate de Dacia, ARO sau Oltcit, e clar ca in domeniul auto industria de pe vremea comunismului s-a descurcat mai bine. Insa si in ceea ce priveste motocicletele, Romania a avut ceva de zis.
IAR 01 - 1948
Prima tentativa de a realiza o motocicleta in Romania se pare ca a avut loc imediat dupa sfarsitul celui de Al Doilea Razboi Mondial. Inginerii de la Intreprinderea Aeronautica Romana, cunoscuta sub numele de IAR, au fost cei care au dat startul productiei de motociclete la noi in tara. Din pacate, nu se cunosc multe detalii despre aceste motociclete, doar ca au fost fabricate foarte putine, in jur de 20 de unitati, majoritatea fiind trimise la export, in Rusia. Unele surse mentioneaza numele de "Randunica", drept nume comercial, asa cum au avut dupa anii '70 toate celelalte produse romanesti.
Urmatorii care au produs o motocicleta 100% romaneasca au fost inginerii de la Uzina ARO Campulung, numita Intreprinderea Metalurgica de Stat. Nu degeaba acestei motorete i se mai spune si "Motocicleta ARO". In total au fost produse doar 12 unitati care erau de fapt o copie dupa niste motocicleta britanice Norton model 7. Motorul care echipa aceste motociclete era de 350 cmc si 17 cp, fiind in 4 timpi. Din pacate, in Romania se pare ca ar mai exista un singur exemplar de motocicleta IMS 53, dar intr-o stare foarte proasta.
Motocicleta Aiud - 1954
Chiar daca nu e vorba de o motocicleta de serie, este o motocicleta fabricata in Romania. E vorba de o motocicleta realizata de un grup de ingineri detinuti ai Penitenciarului Aiud in 1954. Motocicleta poate fi acum vazuta in Memorialul Sighet, dezmembrata, intr-o stare deplorabila. Ea a fost realizata la Aiud, in Sectia Fabrica a inchisorii, de un grup format din 3 ingineri incarcerati. Sasiul a fost proiectat de un fost director tehnic la IAR, motorul a fost construit de la zero, conceptie proprie de tip boxer, din piesele topite ale unui motor de avion american. Intreaga motocicleta a fost finalizata in cativa ani de cand Sectia Fabrica a primit ordinul de realizare a proiectului.
Carpati - 1959
Prima motoreta de larg consum produsa in Romania a fost cea numita Carpati. Era insa o copie a motoretelor germane Simson SR2, cu un motor de 68 cmc in 2 timpi ce producea 3 cp si atingea o viteza maxima de 55 km/h, avand un consum de 1.8 l/100 km. Carpati se construia in fabrica "6 Martie" Tohani de la Zarnesti in doua variante: Carpati (49 cmc) si Carpati Super (68 cmc), iar motoarele erau realizate de METROM Brasov. Diferenta dintre cele doua versiuni Carpati si Carpati Super era destul de fragila, aceasta fiind la "caroseria" exterioara, dar si la puterea motorului. Motoretele Carpati au fost fabricate intre 1959 si 1964, fiind realizate circa 5000 de exemplare.
Fara indoiala, motocicleta noastra nationala poate fi considerata Mobra. A fost o motocicleta destul de longeviva, care si-a inceput viata in 1971 si a rezistat pana in 1994, cand ultima motoreta Mobra a iesit de pe usa fabricii. La fel ca predecesoarele motorete Carpati, Mobrele se asamblau in aceeasi uzina "6 Martie" Tohani din Zarnesti, numele venind de la Motociclete-Brasov. Motoarele erau de 50 cmc, in doi timpi, produse de METROM, cu puteri de 4 cp si consum de circa 2.5 l/100 km.
Istoria motocicletelor fabricate in Romania: de la IMS, la Mobra
Mobra 50
Motocicletele Mobra au fost produse in 5 variante de-a lungul vietii: Mobra 50, Mobra 50 Super, Mobra 50 Turist, Mini-Mobra si Mobra Hoinar. Primele modele realizate, Mobra 50, erau practic o replica dupa motociclete Zundapp cu elemente de la o motocicleta Honda. Oricum, rezultatul final era unul propriu tarii noastre, asa cum nu mai avea nicio alta tara.
Mobra 50 Super
Fiecare model reprezenta o evolutie a celui dinainte. De exemplu, Mobra 50 Super avea cateva modificari estetice fata de o Mobra 50 normala, dar era si mai eficienta multumita unei greutati scazute cu circa 10 kilograme. Urmatorul model, Mobra Hoinar, considerat singurul 100% de conceptie romaneasca, a fost lansat in 1986 cu ceva mai multa putere, adica 5 cp in loc de 4 cp cat aveau pana atunci Mobrele, dar si o cutie cu 5 viteze, una in plus fata de restul predecesoarelor. Fabrica a mai realizat o motoreta usoara, un fel de moped, numit Mini-Mobra, destinat mersului in mediul urban.
La finalul existentei sale ca firma producatoare de motorete, uzina de la Tohani a mai produs doar cateva zeci de unitati denumite Mobra Tourist, destinate exportului, poate cel mai rar model de Mobra care este cautat cu disperare de colectionari in zilele noastre.
Acum, in 2015-2016, o firma privata are de gand sa resusciteze brandul Mobra si sa realizeze inca o data motociclete construite in Romania. Si asa cum s-a intamplat si cu Pegas, numele bicicletelor romanesti care au fost resuscitate si readuse pe piata, de ce nu ar functiona o relansare a celebrului nume Mobra?