Şacalii au devenit o problema in Banat. Acum 10 ani nici nu existau.


Mai multe localităţi din Caraş-Severin şi Timiş au probleme serioase cu şacalii. Locuitorii din satele de pe lângă frontiera cu Serbia s-au plâns că în ultimii ani, şacalii sunt tot mai mulţi şi mai agresivi 

Şacalul a fost un animal aproape necunoscut pentru locuitorii din Banat, până în urmă cu aproximativ zece ani, când au apărut primele exemplare. Se aseamănă cu lupul, este puţin mai mic, însă mult mai activ. 

Specialiştii susţin că specia se înmulţeşte foarte repede o femelă putând să nască de două ori pe an. Atacă foarte des turmele de oi, unde produc pagube serioase. 

În ultimii ani, în satele din Caraş Severin, s-au înregistrat mai multe atacuri la stâne, unde proprietarii sunt de părere că a fost vorba de şacali. “Mie mi-au omorât şapte oi într-o noapte. Nu cred că au fost lupi pentru că erau prea mici. Prima dată am crezut că a fost o haită de câini, dar după aia am aflat de la pădurarul din sat că sunt şacali”, spune Vasile, un cioban care îşi păzeşte turmele pe dealurile Scăiuşului. 



Au ajuns în România peste Dunărea îngheţată

Şacalii au ajuns în zona de vest a ţării din Serbia şi Bulgaria. Este un animal originar din India, a pătruns prin Iran şi Turcia în Europa şi migraţia lui este pusă pe seama încălzirii globale. Chiar dacă e greu de crezut, în România cei mai mulţi au ajuns peste Dunărea îngheţată. “A fost acum vreo cinci ani, un an foarte geros, când a îngheţat Dunărea. Din cunoştiinţele noastre, atunci a venit cea mai mare populaţie de şacali. Sigur, ei mai ajungeau şi prin zonele de uscat însă nu ca până atunci. S-au înmulţit foarte repede şi aşa am ajuns să avem zone în care să existe zeci poate sute de exemplare. O femelă poate să dea naştere până la 12 căţei pe an. În Banat au şi o zonă foarte bogată în vânat şi au un habitat propice. 

Mai mult, din observaţiile pe care le-am făcut în teren am putut să aflăm că au ajuns să scoată vulpile şi să le ocupe vizuinile”, spune Ioan Lera, preşedintele AJVPS Timiş. 

Vânătorii confirmă faptul că şacalii tind să devină o problemă serioasă, deoarece nu de puţine ori atacă chiar şi în gospodăriile oamenilor unde ucid păsările domestice, de obicei mult mai mult decât mănâncă. 

De aceea, în ultimii ani aceştia pot fi vânaţi fără probleme. “Până acum nu am reuşit să-i inventariem, să aflăm cam cât de mare e populaţia de şacali, dar sunt destul de mulţi pentru că se înmulţesc foarte rapid. Căţelele de şacali se pot împerechea inclusiv cu câinii domestici. Şi ăsta e un aspect pe care l-am sesizat. Dacă pe lup sau pe vulpe, câini din gospodării nu-i acceptă, pe şacali de cele mai multe ori nici nu-i latră. E o specie care se apropie foarte mult de zonele locuite, fără frică. Am cerut şefilor de la grupele de vânătoare să culeagă informaţii şi în sezon să vâneze şacali ori de câte ori îi întâlnesc”, spune Mircea Ciobanu, şeful AJVPS Caraş-Severin.

adevarul.ro