Dacia Estafette, cel mai rar model de Dacie din România

Dacia Estafette este cel mai rar model de Dacie din România. A fost singura dubă fabricată la Mioveni și doar un exemplar mai este funcțional, la Brașov.

Ea aparține lui Levente Dudi, din Brașov, un tânăr inginer mecanic, pasionat de mașini de epocă. Cu toate că Dacia Estafette a fost inițial o mașină utilitară, Levente a transformat-o în autoturism cu opt locuri. A muncit cinci ani pentru a-i da aspectul de acum, dar investiția și munca au meritat. Levente este acum unicul proprietar din țară a unei Dacia Estafette funcționale.


Este cea mai rară Dacie din România și n-au fost fabricate decât 642 de unități înainte de 1990. A avut ca model de plecare o autoutilitară Renault care mai poate fi întâlnită şi acum în Franţa, fiind gândită iniţial ca o maşină de marfă.

Dacia aproape uitată, acum una dintre cele mai admirate mașini
„Am căutat ceva vreme. Vreo trei-patru ani am săpat să găsesc una. Am vrut neapărat să am o Dacia mai exotică. Eu aveam deja o Dacia 1100 şi aveam două maşini în vizor, fie Dacia Estafette, fie Dacia 2000. Dacia 2000 mi-a luat-o înainte un coleg de club, el a restaurat deja una şi atunci am rămas cu asta. Asta am cumpărat-o în 2011.

Era în Constanţa, a fost oarecum părăsită, iniţial mi-a suflat-o alt coleg de club, după aceea am cumpărat-o de la el”, a declarat Levente Dudi, pentru Agerpres.



Când a cumpărat-o, mașină era mult spus. Nu avea la dispoziție decât o carcasă și actele.

„Maşina era nefuncţională, nu avea frâne, nu avea podele. Avea caroserie şi acte, cel mai important lucru. Pentru ce am cumpărat, un pachet de fiare, a fost o valoare destul de mare. […] Am lucrat cinci ani de zile. Cel mai greu a fost partea de tinichigerie, maşina are toată podeaua refăcută, partea de jos e tablă nouă. Singurul aspect care mi-a fost mai uşor la partea de restaurare a fost motorul, care este un motor de Dacia 1300 şi încă există destui care se pricep. Deja am avut probleme şi la modelul acesta de motor, la piese, dar nu la fel cum am avut cu elemente estetice, stopuri, faruri, bucăţi de tablă, elemente care au fost din fier, tablă. La tapiţerie a fost greu să găsesc meseriaş care să se priceapă”, a mai spus Levente.

Dacia cu două locuri în care intră opt persoane

Potrivit proprietarului şi organizatorului raliului de maşini de epocă de la Sibiu, Sorin Itu, această Dacia este unică în România, fiind singura funcţională din toate 642 de exemplare care au circulat înainte de 1990 pe drumurile de la noi.

„În Franţa mai există şi acum această maşină, în România au fost 642 de exemplare. Este unica recondiţionată. Mai sunt câteva în stare de epave. Nu ştiu care va fi viitorul lor. Eu am cumpărat-o pe asta că ştiam că este cu acte şi am mai achiziţionat una, la un an diferenţă, doar pentru piese”, a mai spus Levente, potrivit sursei citate.

Dacia sa este singura care are în interior o băncuţă pe care încap şase oameni. În acte, maşina este prevăzută, însă, doar cu două locuri: „Băncuţa din interior exista. Eu aşa am găsit-o. Este singura. Eu mai ştiu câteva modele, niciuna nu a avut configuraţia aceasta cu băncuţă. Încap şase oameni, dar în acte scrie două locuri”.

Dacia care dat naștere unei legende urbane
Dacia Estafette seamănă foarte bine cu celebra dubiţă Volkswagen din anii 1970, care a fost visul tinerilor hippie din epocă. Din acest motiv, pe timpul comunismului a circulat o legendă urbană, potrivit căreia Elena Ceauşescu ar fi interzis fabricarea acestui model de Dacia care nu a ajuns niciodată la românii simpli, fiind produsă doar pentru instituţii de stat înainte de 1990.



„Asta era o legendă urbană, că Elena Ceauşescu ar fi interzis fabricaţia, dar eu cred că argumentul cel mai valabil este că în anii 1970 era criza petrolului, asta era pe benzină, modelul TV mergea deja pe motoare diesel şi atunci cred că asta a fost cea mai plauzibilă explicaţie de ce s-a oprit fabricaţia. Toate aceste maşini au intrat în anii 1970 şi au fost destinate instituţiilor. Nu au intrat la particulari”, a spus Levente.

Fabricată la Mioveni, Dacia Estafette de la Braşov a fost înmatriculată prima dată în 1977 la o unitate militară din Bucureşti, care deservea Comitetul Central. După Revoluţie, maşina a ajuns în curtea unei alte unităţi militare, la Constanţa, de unde a fost cumpărată de un constănţean, de la care a fost achiziţionată de braşoveanul Levente Dudi.

Se presupune că această Dacie a fost folosită pentru transportul cadourilor de protocol de la Ministerul Apărării, asta după ce actualul proprietar al maşinii a găsit o carte de vizită a fostului ministru Victor Babiuc atunci când a demontat autovehiculul.